جام جم آنلاین از فراگیری دوباره کرونا گزارش می‌دهد

موج هشتم کرونا نزدیک است | خطر زیرسویه‌های قویتر امیکرون  

 موج هشتم کرونا در راه است، این مساله را وزیر بهداشت و برخی کارشناسان تایید کرده‌اند. اما برخلاف این مساله به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و درمان برای مبارزه با موج هشتم کرونا آماده نیست، زیرا بحران کمبود دارو‌ در کشور هنوز جدی است و مدیران بسیاری از مراکز درمانی از کمبود نیرو و تجهیزات گلایه دارند.
 موج هشتم کرونا در راه است، این مساله را وزیر بهداشت و برخی کارشناسان تایید کرده‌اند. اما برخلاف این مساله به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و درمان برای مبارزه با موج هشتم کرونا آماده نیست، زیرا بحران کمبود دارو‌ در کشور هنوز جدی است و مدیران بسیاری از مراکز درمانی از کمبود نیرو و تجهیزات گلایه دارند.
کد خبر: ۱۳۹۱۸۷۵

به گزارش جام جم آنلاین، پس از دوسال فراگیری مرگبار کرونا در کشورمان زمزمه‌های شیوع دوباره این بیماری و شکل گیری موج هشتم شنیده می‌شود.

از بسیاری از کشورهای  جهان نیز خبر می‌رسد که فراگیری زیر سویه‌های جدید امیکرون مشکل ساز شده است.

برآورد می‌شود تاکنون در دنیا بیش از 660 میلیون نفر به ‌کووید-۱۹ مبتلا شده ‌باشند و حدود‌ شش میلیون و ۶۸۱ هزار نفر نیز جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده باشند.

این درحالی است که گزارش‌ها از این حکایت دارد که شیوع ‌کووید-۱۹  دوباره در بسیاری از کشورها روندی افزایشی را درپیش گرفته است.برای نمونه پنجشنبه گذشته در ژاپن 339 نفر در اثر  ابتلا به‌ ‌کووید-۱۹  جان خود را از دست دادند. ‌ در این روز تعداد مبتلایان جدید نیز 184هزار و 375 نفر اعلام شد.

 البته طغیان دوباره کرونا فقط به ژاپن محدود نمی‌شود، چراکه کشورهای غرب اقیانوس آرام، ‌ شرق آسیا و استرالیا نیز با افزایش موارد ابتلا به کرونا رو به رو هستند.

سازمان جهانی بهداشت نیز بتازگی در خصوص وضعیت شیوع کرونا در چین ابراز نگرانی کرده است، چراکه کارشناسان هشدار می‌دهند؛ فراگیری کووید-19 در این کشور می‌تواند زمینه را برای ایجاد سویه‌های جدید‌ فراهم کند. نگران کننده‌تر این که سویه‌های جدید دستاوردهای جهان برای مقابله با کووید-19  را بی‌تاثیر خواهد کرد‌.

در این بین آنچه سبب نگرانی بیشتر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان شده است، نزدیک بودن سال نو میلادی و افزایش سفرهاست که به شیوع دوباره زیرسویه‌های جدید دامن می‌زند.‌‌

زیر سویه‌های قویتر

موج هشتم کرونا نزدیک است | خطر زیرسویه‌های قویتر امیکرون  

 در کنار نزدیک بودن تعطیلات سال نو و افزایش سفرها آنچه سبب افزایش روند صعودی ابتلا به ‌کووید-۱۹ خواهد شد، این نکته است که زیرسویه‌های امیکرون مانند BQ.1.1 دربرابر آنتی‌بادی‌های درمانی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

به همین دلیل کارشناسان تاکید می‌کنند که برای مبارزه با چنین زیر سویه‌هایی باید به فکر درمان‌های جدید بود.‌‌

تحقیقات گروهی از پژوهشگران در آلمان نیز این مساله را تایید می‌کند. این محققان در بررسی‌های اخیر خود به این نتیجه رسیده‌اند که زیر سویه BQ.1.1 در برابر همه درمان‌های آنتی بادی که تاکنون تایید شده مقاوم است‌.

آن طور که برخی کارشناسان می‌گویند زیرسویه غالبی که این روزها  در کشور دیده می‌شود BA5 است. اما نکته‌ای که نباید در این بین آن را ندیده گرفت، این است که این روزها در دنیا زیر سویه‌های دیگری از امیکرون در حال فراگیری هستند که به نظر می‌رسد جای زیر سویه BA5 را خواهند گرفت.

شهنام عرشی، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز این مساله را تایید می‌کند و می‌افزاید: تا چند هفته پیش میزان شیوع BA5 حدود 40 درصد برآورد می‌شد. اما این میزان این روزها به کمتر از 20درصد رسیده است.

به گفته او زیر سویه BQ.1 این روزها در دنیا فرا گیر شده است. زیر سویه‌ای که نسبت به سویه‌های دیگر قدرت شیوع بیشتری دارد.‌

موج هشتم در راه است؟

موج هشتم کرونا نزدیک است | خطر زیرسویه‌های قویتر امیکرون  

‌ابتلا به کووید-۱۹ در کشورهایی مانند چین، ژاپن،‌کره جنوبی و استرالیا به شکل نگران کننده‌ای در حال افزایش است. به همین دلیل کارشناسان هشدار می‌دهند که وزارت بهداشت و درمان کشورمان باید برای مبارزه با موج هشتم کرونا آماده باشد.

بتازگی نیز وزیر بهداشت و درمان از این خطر سخن به میان آورده است. بهرام عین‌اللهی با اشاره به اینکه در جلسه اخیر هیات دولت در خصوص موج هشتم‌ کرونا هشدار داده شد، عنوان کرد‌: کرونا هنوز تمام نشده و خطرات موج هشتم آن را احساس می‌کنیم.

به گفته او برای مبارزه با موج جدید کرونا باید تزریق واکسن و استفاده از ماسک جدی  گرفته شود‌.

عین اللهی تنها مسئول وزارت بهداشت و درمان نیست که نسبت به شکل گیری موج هشتم کرونا هشدار داده است. پیش از او ‌ سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز از احتمال  شکل گیری موج جدید کرونا ‌در اسفند ماه خبر داده بود.

ماجرایی که نشان می‌دهد شکل گیری موج هشتم کرونا در کشورمان جدی است. این درحالی است که به نظر می‌رسد کشورمان برای مبارزه با چنین بحرانی آماده نیست، زیرا بحران کمبود دارو هنوز برطرف نشده است و زیرساخت‌های‌ مراکز درمانی نیز مناسب نیست و بیمارستان‌های کشور از نبود تجهیزات مناسب و نیروی کارآمد رنج می‌برند.

غافلگیری در موج هشتم

موج هشتم کرونا نزدیک است | خطر زیرسویه‌های قویتر امیکرون  

آنچه سبب شده که کارشناسان نسبت به شیوع موج هشتم کرونا هشدار بدهند، آماده نبودن دستگاه‌های مسئول برای کنترل شرایط است. ماجرایی که در هفت پیک گذشته کرونا نیز قابل مشاهده بود.

برای نمونه تاکنون در کشورمان به بیماریابی فعال بدرستی توجه نشده است، رویکردی که می‌تواند کارشناسان را نسبت به شرایط اپیدمی آگاه کند و بستر را برای تصمیم‌گیری بموقع و مناسب فراهم سازد.‌

دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست نیز از کارشناسانی است که چنین نظری دارند. ‌او در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تاکید می‌کند: مدیران حوزه بهداشت و درمان درک مناسبی از شرایط اپیدمی در جامعه ندارند، زیرا به بیماریابی فعال توجه نمی‌کنند.‌

برای شناسایی و مبارزه با زیرسویه‌هایی که در جامعه فراگیر می‌شود، کارشناسان وزارت بهداشت و درمان باید در جامعه حاضر شوند و از افراد و گروه‌های مختلف جامعه تست کرونا بگیرند، زیرا بسیاری از افراد مبتلا نشانه‌های ابتلا به این بیماری را ندارند و برخی نیز برای درمان به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.

افزون بر این کارشناسان تاکید می‌کنند که وزارت بهداشت و درمان برای پیشگیری از غافلگیری در موج هشتم باید علاوه بر بیماریابی فعال، شناسایی طغیان‌ها و پایش شرایط اپیدمی را نیز در دستور کار قرار دهد.

لازم به یادآوری است که برخی کشورهای جهان مانند چین، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا دوباره گرفتار واریانت‌های جدید امیکرون شده‌اند. به همین دلیل ‌کارشناسان هشدار می‌دهند دیر یا زود واریانت‌های جدید امیکرون وارد کشور ما نیز خواهد شد و نیاز است که مسئولان وزارت بهداشت و درمان‌ برای مقابله با موج‌ تازه بیماری آمادگی داشته باشند.

فراموش نکنیم که بسیاری از کشورهایی که این روزها با روند افزایشی ابتلا با کرونا مواجه هستند، تصور می‌کردند اپیدمی کووید-19 پایان یافته است. به همین دلیل از آمادگی لازم برای مبارزه با آن برخوردار  نبودند.

نکته دیگری که در این بین باید به آن توجه کرد، این است که بیشتر کشورهای همسایه ما از نظام بهداشت و درمان مناسبی برخوردار نیستند، مساله‌ای که سبب می‌شود آنها درک درستی از اپیدمی و وضعیت آن نداشته باشند.

 این درحالی است که زیرسویه‌های جدید امیکرون خیلی راحت می‌تواند از طریق این کشورها وارد ایران شود. به همین دلیل کارشناسان تاکید می‌کنند دیر یا زود کشورمان درگیر موج هشتم کرونا خواهد شد و برای اینکه هزینه‌ جانی و مالی بیشتری به کشور تحمیل نشود، وزارت بهداشت ودرمان باید برای کنترل این موج آمادگی لازم را داشت باشد.

فراموش نکنیم که این روزها ‌ پروتکل‌های بهداشتی  دیگر جدی گرفته نمی‌شود و میزان آنتی‌بادی در بدن بسیاری از افراد نیز به حداقل ممکن رسیده است، زیرا از زمان تزریق دوز آخر واکسن بسیاری از شهروندان ماه‌ها می‌گذرد. شرایطی که زمینه را برای گسترش سریعتر زیرسویه‌های جدید امیکرون فراهم کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها